Olej z nasion czarnuszki siewnej

Dzisiejszy wpis szykował się od dawna, ale w końcu się za niego zabrałam.
Główny powód to nasilenie alergii u dzieciaków, w ostatnim, pełnym pyłków tygodniu.

Nawet Linka, która jest  w remisji, miała kilka zmian na skórze, które potraktować musiałam Protopiciem. Już nawet nie pamiętałam, gdzie go odłożyłam 🙂

W takim trudnym wiosennym okresie, znowu wyciągam cała swoją „amunicję” do walki z alergią.
Jedną z amunicji w walce z chorobą jest u nas olej z czarnuszki.
Kiedy pierwszy raz go kupowałam to kupiłam olej nierafinowany w butelce.
Niestety czarnuszka ma bardzo specyficzny smak i dla nas jest nie do przejścia.
Skończyło się na tym, że stosowaliśmy go do smarowania skóry, ale niestety bez większych efektów.
Dopiero gdy kupiłam olej z czarnuszki w kapsułkach to zaczęliśmy go połykać 🙂
Chociaż mówiąc „my” nie mam na myśli wszystkich domowników.
U mojego R niestety olej nawet w kapsułce jest niejadalny. Chyba ma wrażliwy żołądek bo narzeka na dolegliwości żołądkowe po jego spożyciu. Najmłodszy też na razie protestuje, ale za to Linka sama się o niego dopomina.

Córeczka naszych znajomych łyka go za to bez żadnych problemów, prosto z łyżeczki i jeszcze zachwyca się jego smakiem. Normalnie szok i niedowierzanie 🙂

Próbowałam jeszcze przemycać nasiona czarnuszki w chlebie. Pierwsze dodawałam do chleba czarny sezam a potem zamiast sezamu dałam czarnuszkę. Niestety od razu wyczuli i nie chcieli potem jeść 😦

Tyle się nakombinowałam, ponieważ czarnuszka jest niesamowicie zdrowa.
Wiadomo, że samo spożywanie czarnuszki nie wyleczy nas z wszystkich chorób, bo tu liczy się kompleksowe podejście, ale może znacząco wspomóc leczenie.

Olej z nasion czarnuszki siewnej był stosowany już w starożytności. Nazywa się go „złotem faraonów”. Znaleziono go nawet w grobowcu Tutanchamona.
W kulturach arabskich nasiona czarnuszki zwane są „ziarnem błogosławieństwa”.

Czarnuszka uprawiana jest głównie na południu Europy.

W leczeniu stosuje się zmielone nasiona czarnuszki lub wytłoczony z nich olej.
Same nasiona są również stosowane jako przyprawa.

Nasiona zawierają 30%-50% oleju, z czego 85% stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak: linolowy, oleinowy, α-linolenowy, eikozadeinowy.

Olej ten zawiera też witaminę K, witaminę F, fitosterole i witaminę E (tokoferole).

Doktor n. biol. Henryk Stanisław Różański pisze o oleju z czarnuszki Tutaj

Szczegółowe opracowanie właściwości oleju znajdziecie Tutaj
Na nim opiera się większość osób piszących artykułu w internecie na temat czarnuszki (ja również) 🙂

Pisząc bardzo ogólnie, sproszkowane nasiona bądź olej stosowane są przy:

  • schorzeniach górnych dróg oddechowych (np. astma)
  • terapii chorób autoimmunologicznych (toczeń, alergie,reumatyzm, łuszczyca)
  • przy podwyższonym poziomie cukru we krwi
  • w problemach trawiennych
  • leczeniu trądziku czy trudno gojących się ran, oparzeń, odleżyn
  • chorych włosach i paznokciach
  • odkażaniu jelita i dróg moczowych

Ponadto wykazuje właściwości przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe i przeciwrobacze.
Stwierdzono też w badaniach działanie ochronne przed promieniowaniem (przy naświetlaniu promieniowaniem w radioterapii).

Na pewno warto ten olej pić. Trzeba jednak pamiętać, że powinno się robić przerwy w spożywaniu olei. My spożywany przez kilka miesięcy, np. olej lniany czy z czarnuszki a potem robimy kilka tygodni przerwy.

Kapsułki z olejem z czarnuszki, które są na zdjęciu kupiłam w sklepie zielarskim. Opakowanie zawiera 400 kapsułek żelowych. 1 kapsułka zawiera 500 mg oleju z nasion czarnuszki siewnej.
Zapłaciłam za nie 90 zł.
Zaleca się spożywanie 3 razy dziennie po 2 kapsułki. My Lince dajemy 2 kapsułki po śniadaniu, czasem jeszcze na kolację dostaje 🙂

Nie ma przeciwwskazań do zażywania tego oleju, jedynie kobiety w ciąży i karmiące powinny skonsultować się z lekarzem.
Gdzieś wyczytałam, że w dużych dawkach może  mieć działanie antykoncepcyjne, ale nie było to opracowanie naukowe, więc nie wiem ile w tym prawdy.

Łykajcie na zdrowie 🙂

Skomentuj

